Groep 1/2D (Juf Renée en juf Hestia)

Welkom op de groepspagina van groep 1-2D!

Op deze pagina kunt u lezen en zien waar wij mee bezig zijn in de klas (thema’s, foto’s, doelen etc.) Neem regelmatig een kijkje, dan blijft u van alles op de hoogte!

___________________________________________________________________

Gymtijden

De kinderen krijgen dit schooljaar gymles van meester Frank. Dit gebeurt op donderdag en op vrijdag. De kinderen gymmen in hun ondergoed, of een gymbroekje en het liefst op blote voeten.

Donderdag: 11:30 uur tot 12:15 uur
Vrijdag:        11:30 uur tot 12:15 uur

________________________________________________________________

Vreedzame School

Als u hier klikt vindt u meer informatie over de Vreedzame School en kletskaarten om thuis te kunnen praten over wat op school is besproken.

wij zijn begonnen met het eerste blok, we horen bij elkaar. In dit blok herhalen we onze afspraken en maken we kennis met aap en tijger. Aap en tijger leren ons over opstekers en afbrekers en vieren we zelfs aap zijn verjaardag.

___________________________________________________________________

Aankomende uitjes/activiteiten

___________________________________________________________________

tot de voorjaarsvakantie (tot en met vrijdag 14 februari) werkt de hele onderbouw aan het thema Hulpdiensten.

 

Hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer staan ons ten dienst wanneer er dingen mis gaan. Ook hulpdiensten als de dierenambulance, Reddingsbrigade en Kustwacht zijn hulpdiensten die dit thema besproken worden. Vorige week zijn we van start gegaan en de komende weken zal in de klassen steeds meer zichtbaar zijn waar we het met de leerlingen over hebben.

We hebben het over wat er bij de hulpdiensten hoort aan voertuigen, apparatuur en hulpmiddelen. En wat is eigenlijk het verschil tussen de ambulance, het ziekenhuis en de huisarts? Wat gebeurt er allemaal op een brandweerkazerne na een melding? Hoe verloopt de actie na een melding bij de Dierenambulance? En hoe word je eigenlijk ambulancemedewerker, politieagent of brandweerman of -vrouw? Wat moet je er voor kunnen?

En natuurlijk hebben we het over landelijke alarmnummer 112: wanneer bel je, wat zeg je en wat kun je zelf als eerste hulp verlenen (bijvoorbeeld EHBO toepassen of een AED gebruiken)? Wat doe je als je een sirene hoort?

Hiervoor doen we samen met de kinderen onderzoek. Over welke discipline willen de kinderen het meeste weten en wat dan precies? We geven antwoord op de vragen door boeken te lezen, filmpjes te bekijken en professionals uit te nodigen om wat over hun werk te vertellen en te laten zien. Natuurlijk zijn we zeker de eerste weken ook druk bezig met het inrichten van de themahoek, afhankelijk van de voorkeuren van de leerlingen.

 

Doelen voor de komende periode:

 

Rekenen:

  • Structurerend (verkort) kunnen tellen, bv. in stapjes van 2
  • Het kunnen hanteren van een maatbeker of emmer met maatverdeling als meetinstrumenten voor inhoud
  • Het kunnen maken van een routebeschrijvingLeesvaardigheid:
  • De leerlingen weten dat ze vragen kunnen beantwoorden door te lezen en daarover na te denken
  • Leerlingen kunnen een voorgelezen of samen gelezen verhaal navertellen, met of zonder steun van illustraties
  • Leerlingen kunnen woorden in zinnen onderscheidenSchrijfvaardigheid:
  • Leerlingen weten dat schrijven of notities maken helpt bij het onthouden van nieuwe informatie
  • Leerlingen noteren hun ideeën, bijvoorbeeld in een tekening, woordveld of lijstje
  • Leerlingen onderscheiden fonemen als de kleinste klankeenheden in woorden, zoals bij p-e-nMondelinge taalvaardigheid:
  • Leerlingen weten dat ze in gesprekken zelf vragen kunnen stellen en doen dat ook
  • Leerlingen kunnen belangrijke en minder belangrijke informatie van elkaar onderscheiden
  • Leerlingen formuleren zorgvuldig en expressief (spreken met intonatie, handgebaren en nadruk)
  • Leerlingen hanteren verschillende betekenisaspecten van woorden en begrippenTechnisch:Hulpdiensten moeten op pad. Ze moeten van de ene naar de andere kant van het water. Maar de brug is stuk. Kinderen gaan met verschillende materialen een brug bouwen. Ze bedenken zelf welk materiaal ze hiervoor geschikt achten.Daarnaast bieden we de komende periode de volgende letters aan:e (uitspraak: niet /ee/, maar korte /e/ zoals in ‘het’)
  • l (uitspraak: geen /el/ maar /lu/ met een bijna onhoorbare /u/)
  • h (uitspraak: niet /haa/, maar /hu/)
  • Komt voor in lessen als ‘De brug is stuk’

Thema Feest! november-december 2019

De komende periode gaan we spelen, werken en onderzoeken rondom het thema Feest! Natuurlijk hebben we hiervoor genoeg gelegenheid in de decembermaand met Sinterklaas en Kerst. Maar we zullen het ook hebben over verjaardagen en andere culturele of religieuze feesten. We zullen het uiteraard hebben over wat er gevierd wordt, maar ook zullen we ons afvragen wat je aan moet naar verschillende feesten, wat wordt er gegeten? Wordt er geluisterd naar muziek? Worden er cadeautjes gegeven? En hoe bereid je een feest eigenlijk voor? Hoe nodig je mensen uit en wat moet je allemaal in huis halen om het feest te laten slagen?

Vanuit de ervaringen die kinderen met het thema Feest hebben gaan we dieper op het thema in en zullen er in elke klas verschillende soorten hoeken ontstaan die hiermee te maken hebben. Hierbij kunt u denken aan een speelgoedwinkel waar cadeautjes worden gekocht, een bakkerij waar taarten, koekjes of pepernoten worden gebakken of misschien wel een kledingzaak met feestkleren. We kunnen weer vele kanten op!

Verjaardag vieren

In de huishoek wordt een verjaardag gevierd! We verdelen en eten taart, drinken frisdrank, zingen liedjes, dansen en verwennen de jarige met leuke cadeautjes. Ook verjaardagshoedjes horen er bij, wat een feest!

   

Feesten in andere landen

We hebben ook geleerd over feesten in andere landen. In India vieren ze Holi. Bij Holi gooien ze met gekleurd poeder om het begin van de lente te vieren. Vandaag hebben we zelf poeder gemaakt voor Holi, het moet nu alleen nog drogen.

  

 

De doelen voor de komende periode:

Rekendoelen:

  • resultatief kunnen tellen
  • het direct vergelijken en ordenen op lengte, inhoud en gewicht (zonder een maat te gebruiken)
  • het kunnen beschrijven van de plaats van iets of iemand in een bekende omgeving

Leesvaardigheid:

  • De leerlingen krijgen zin om lekker te lezen en beleven plezier aan verhalen en teksten
  • De leerlingen kunnen hun voorkennis activeren bij verhalen en teksten
    Leerlingen kunnen reageren op en spelen met bepaalde klankpatronen in woorden; eerst door eindrijm (laars-paars), later met beginrijm (kees en kim)
  • Leerlingen leiden de betekenis van woorden af door in het woord te kijken, vervolgens in de context van het woord te kijken, om vervolgens het woord op te zoeken of aan iemand te vragen

Schrijfvaardigheid:

  • Leerlingen zien zichzelf als auteurs en hebben ideeën om te schrijven
  • Leerlingen stellen het schrijfonderwerp vast en zijn zich bewust van het schrijfdoel en het lezerspubliek
  • Leerlingen kunnen woorden in zinnen onderscheiden
  • Leerlingen kunnen woorden voor hun tekst vinden in woordenboeken, woordvelden in de klas etc.

Mondelinge taalvaardigheid:

  • Leerlingen ervaren dat je in een gesprek meer te weten kan komen over de wereld en de ander
  • Leerlingen gebruiken complexe taalfuncties (redeneren, vergelijken, concluderen)
  • Leerlingen verwoorden hun gedachten, vragen en ideeën goed verstaanbaar
  • Leerlingen leiden nieuwe woordbetekenissen af uit mondelinge verhalen en gesprekken

Constructief en beeldend:

  • Leerlingen leren werken met de gevoelswaarde van kleuren (vrolijke, sombere, koele, warme)
  • Leerlingen leren knippen, scheuren en plakken
  • Leerling kunnen vertellen of ze tevreden zijn over het werk en hoe ze het gemaakt hebben

Daarnaast bieden we de komende periode de volgende letters aan:
k (uitspraak: niet /kaa/, maar /k/)
a (uitspraak: niet /aa/, maar een korte /a/, zoals in pak)

p (uitspraak: niet pee, maar pu, met een bijna onhoorbare u)
z (uitspraak: geen zet, maar zzzz)

___________________________________________________________________

Thema Reis mee

 

Afsluiting thema

Vrijdag voor de herfstvakantie is het thema afgesloten. Met de hele groep zijn we naar het metrostation geweest. De kinderen hebben geoefend met inchecken en uitchecken, hebben het oplaadpunt gezien en hebben de metro binnen zien komen in het station. Samen hebben we gekeken naar de plattegrond van de metrolijnen en de vertrektijden. Het was een geslaagd uitje!

___________________________________________________________________

Laatste nieuws groep 1/2D

Ouders en leerlingen bedanken alle teamleden

Week van de lentekriebels

De Week van de Lentekriebels, dit jaar van 16 t/m 20 maart,  is een landelijke themaweek en gaat vooral over […]

Verteltassen maken

Voorleeswedstrijd en uitreiking diploma’s mediatoren

Vandaag hebben de nieuwe mediatoren hun diploma ontvangen! Zij zullen er samen met de meesters en juffen voor zorgen dat […]

De verteltassen starten weer!

Bekijk al het nieuws