Groep 1/2C (Juf Sharon en meester Dirk)

Welkom op de groepspagina van groep 1-2C!

Op deze pagina kunt u algemene informatie vinden over onze klas. Van specifieke informatie wordt u op de hoogte gehouden via oudercommunicatie-app Parro. Daar delen we ook beeldmateriaal van activiteiten in de klas met u en sturen we regelmatig een update over het thema.  

___________________________________________________________________

Gezonde school 

Wereldwijs is een Jump-In school. Jump-In is het programma dat scholen helpt om optimaal bij te dragen aan gezonde voeding en beweging van hun leerlingen en zo overgewicht te voorkomen. We drinken water tijdens de pauzes, limonade wordt weer mee naar huis gegeven. In de ochtend eten we fruit. Voor de lunch eten we bruin brood met bij voorkeur gezond hartig beleg.

Verjaardagen en traktaties

Een verjaardag is een belangrijk moment in het leven van een kleuter. Dat vieren we dan ook graag in de klas. Gebruikelijk is dat de jarige een kleine traktatie verzorgt voor de kinderen in de klas. Het eten moet passen bij de gezonde school. U kunt een traktatiewijzer vragen bij de leerkracht.

In overleg met de leerkracht kunt u een dag afspreken waarop we de verjaardag van uw kind vieren.

Gymtijden 

De kinderen krijgen dit schooljaar gymles van meester Dorian. Dit gebeurt op dinsdag en donderdag.  Het is belangrijk dat de kinderen gymmen in kleding waarin ze vrij kunnen bewegen. Daarom uw kind op deze dagen graag sportief kleden, het liefst met gymschoenen die wij in de luizenzak kunnen bewaren.

Onderwijsassistenten

In de onderbouw zijn er onderwijsassistenten aanwezig om de leerkrachten te ondersteunen.

Wc-gebruik

Wij vinden hygiëne belangrijk. Op school leren wij alle kinderen om zittend te plassen. Wij gaan er van uit dat u dit thuis met uw kind oefent. Voor ongelukjes is het fijn om een setje reservekleding in de luizenzak te hebben.

Vreedzame School

Op school werken we met de methode Vreedzame School.

Als u hierklikt vindt u meer informatie over de Vreedzame School en kletskaarten om thuis te kunnen praten over wat er op school is besproken.

Thema 

We geven ons onderwijs praktisch vorm door te werken met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Binnen een bepaald thema komen allerlei aspecten aan bod waarvan kinderen kunnen leren. Die aspecten ontdekken zij zelf, geholpen door de leerkracht. Voorbeelden van thema’s zijn de bakker, indianen, voeding of mode. Het zijn altijd onderwerpen die herkenbaar zijn voor de leerlingen. Dat helpt hen om te begrijpen wat het nut ervan is.

In elke groep zijn er sociaal-culturele praktijken te vinden die met het thema te maken hebben en waar de kinderen vanuit hun spel kunnen op onderzoek kunnen gaan. Er is bijvoorbeeld een winkel, huishoek, leeshoek waar kinderen hun rollenspel zich bezighouden met de voorzieningen.

Voor leerzame filmpjes bij dit thema kunt u kijken op www.schooltv.nl

Tot de herfstvakantie wordt schoolbreed gewerkt aan het thema “ lekker eigenwijs” (n.a.v. de aankomende Kinderboekenweek). In elke groep zijn er sociaal-culturele praktijken te vinden die hiermee te maken hebben en waar de kinderen vanuit hun spel kunnen op onderzoek kunnen gaan. Tot de kerstvakantie werken wij rondom het thema het hotel, met een spectaculair winterdiner als afsluiter. Het komende thema werken wij rondom de dierentuin zijn. Vervolgens kunst en als afsluitend thema dit jaar een schoolbreed thema.

Voorbereidend lezen en schrijven

Kinderen ontwikkelen in de groepen 1/2 hun interesse voor lezen en schrijven. Ze leren dat letters een klank en een teken hebben en dat ze woorden vormen. En dat je met woorden zinnen kunt maken waarmee je iets kunt vertellen. In de klas doen we activiteiten om de ontluikende geletterdheid te stimuleren en ook in de themahoeken wordt er gebruik gemaakt van geschreven taal.

In groep 3 leren de kinderen schrijven. Mocht uw kind al eerder belangstelling hebben om te oefenen met het schrijven van letters, dan kunt u hieronder zien welke letters we gebruiken. De bovenste rij zijn de drukletters, de onderste rij zijn de letters zoals kinderen ze leren schrijven.

Als uw kind interesse heeft om zelf al te leren lezen, is het erg belangrijk dat de letters fonetisch uitgesproken worden. Hier vindt u een lijstje met de juiste uitspraak: Lijst-fonetische-uitspraak-letters

Voorbereidend rekenen

In de onderbouw werken we aan rekendoelen in de sociaal-culturele hoeken en tijdens verschillende (kleine) kringactiviteiten. Daarbij maken we onder andere gebruik van het programma Met Sprongen Vooruit.

 

Laatste nieuws groep 1/2C

Zomerfeest op 1 juli

artikel in Volgens Bartjes

Juf Hestia heeft in oktober een masterclass Kijken naar Kinderen bij de schrijfster van dit artikel gevolgd en ter voorbereiding […]

Inspectiebezoek: waardering GOED

Inspectiebezoek: waardering GOED! Lees hier het Kwaliteitsonderzoek inspectie Wereldwijs Wereldwijs heeft opnieuw de waardering GOED gekregen van de inspectie. Op ons […]

Boek cadeau en prijsvraag!

De kinderen krijgen traditiegetrouw vanaf groep 1 allemaal een boek mee om te lezen of in te kijken ( kleuters) en […]

Een kleine brief

Maandag 26 en donderdag 29 april speelt de Toneelmakerij bij ons op school de voorstelling Een kleine brief speciaal voor […]

Bekijk al het nieuws