Leestips

U staat vast versteld van het aantal woorden dat uw kind nu al kan lezen. Door te spelen met de geleerde woorden en letters tovert uw kind weer nieuwe woorden. Toon steeds uw enthousiasme als uw kind thuiskomt met nieuwe woorden en letters. Dat versterkt het zelfvertrouwen. In deze eerste weken heeft uw kind uw aanmoedigingen hard nodig. Leren lezen vraagt veel concentratie en aandacht. Laat uw zoon of dochter veel vertellen over de ervaringen op school. Lok een kind dat uit zichzelf niet zoveel praat uit de tent door gerichte vragen te stellen. Vertellen over wat je geleerd hebt, helpt bij het onthouden en verwerken ervan. Bovendien hoort u zo ook over eventuele probleempjes of andere zaken die van belang zijn voor het welzijn van uw kind op school.

Spelletjes/ oefeningen

Noem een letter, bijvoorbeeld de h. vraag uw kind op een bladzijde woorden aan te wijzen waarin deze letter voorkomt. Laat de woorden voorlezen. Kijk voor de geschikte letters bij de letters die de kinderen al geleerd hebben.

Kies een woord uit het boekje en probeer samen zoveel mogelijk rijmwoorden bij dit woord te bedenken. Schrijf deze woorden onder elkaar op.

Kleine woorden zoals ik, in, is, en, een, de, het zijn voor sommige kinderen moeilijk te onthouden. U kunt er een leuke oefening van maken door op een bladzijde het aantal keren dat er bijvoorbeeld ik staat te tellen. Kies een bladzijde uit waarop dit woordje veel voorkomt. Ongemerkt worden deze woorden ingeprent en uw kind kan ze beter onthouden.

Dek bij een woord in het boek met uw vinger een letter af. Weet uw kind nog wat er staat? Welke letter is afgedekt? Verstop eerst de laatste letter van een woord, daarna de eerste letter en tenslotte de middelste letter(s).

Laat uw kind af en toe een bladzijde voorbereiden voordat er hardop gelezen wordt. Hardop lezen is moeilijk. Het gaat beter als je eerst zachtjes hebt gelezen. Corrigeer fout gelezen woorden op een positieve manier. Woorden fout lezen hoort bij het oefenen en is niet erg. Als u teveel nadruk legt op fouten in deze beginfase van het lezen, wordt uw kind onzeker.

Enkele boekentips

• De jas van oom Kas (Anke de Vries)
  • Stefan en het wilde zwijn (Anke de Vries)
  • Heibel in de Hubbelstraat (Anke de Vries)
  • Van wie is dat ei? (Koos Meinderts)
  • Met zijn drietjes in het donker (Hans Kuyper)
  • O, was ik maar een aap (Gerard Tonen)

De maan roos vis samenleesboeken zijn ook erg geschikt.