update

Beste ouders,

De lente heeft inmiddels haar intrede gedaan. En zoals u heeft kunnen lezen in Nieuwsbrief nr. 13 van 11 maart, hebben wij in de week van 14 t/m 18 maart meegedaan aan de nationale projectweek van de Lentekriebels. Ik heb op speelse, kinderlijke wijze in de groep verteld over relaties en seksualiteit. Het ging bij ons meer over het verschil tussen een jongen en een meisje. Niet alleen fysiek, maar vooral ook over de aannames dat er mannenwerk en vrouwenwerk bestaat. En over relaties: aardig zijn voor elkaar, en mag iemand je aanraken op een plek waar dat niet fijn is? Wat doe je dan? Of mogen een jongen en een meisje samen in bad?  Wat vind jij? Waarom wel of waarom niet? De kinderen zijn ook veel aan het woord geweest, hebben spannende discussies gevoerd met elkaar en ook leuke opdrachtjes uitgevoerd. De week hebben we succesvol afgesloten.

Op woensdag 23 maart hadden wij het Paasontbijt op school. Alle kinderen verschenen in hun pyama en het ging er heel gezellig aan toe. De kinderen hebben flink genoten van een stevig en gezond ontbijt, dat gesponsord is geworden door supermarkt Albert Heyn.

Rond 10.30 uur hebben de kinderen in groepjes allerlei rekenopdrachten uitgevoerd, i.v.m. “De Grote Rekendag.” Dit jaar was het thema “Kraak de code” Het doel was om de kinderen zelf te laten ontdekken.  Daardoor verkregen zij inzicht in regelmaat en patronen, kraken van kleur- en cijfercombinaties en zelf symbolen ontwerpen. Zo een dag staat dus helemaal in het teken van rekenen. de kinderen ervaren ook dat rekenen veel meer is dan alleen sommen maken in hun werkboek. Maar het belangrijkste is dat ze merken dat rekenen leuk is en dat motiveert.

Verder hebben wij het Stedelijk Museum bezocht. Het was een hele happening voor de kinderen. Zij hebben in groepjes van 10, onder leiding van getrainde medewerkers kunst leren bekijken. Ook kregen zij de opdracht om bepaalde kunststukken uitvoerig te omschrijven voor de andere groepen, zodat die het betreffende item konden vinden in de zalen van het museum.  De info werd over en weer doorgegeven met Walkie Talkies. Iedereen vond dat heel spannend en leuk. We zijn heen en terug met de “Cultuurbus ” vervoerd.

Tenslotte wil ik alle ouders die meegegaan zijn naar het museum en zij die hebben geholpen bij de inrichting van het lokaal en de dag erna bij het Paasontbijt ontzettend bedanken voor hun bereidwilligheid en hulp. ik waardeer het heel erg!

Hartelijke groet, Eveline