Muziek leert kinderen beter luisteren

muziek leert kinderen luisteren

Klik hier voor het artikel muziek leert kinderen luisteren

Zoals u wellicht weet hebben wij de muziekimpuls-subsidie voor drie jaar gekregen en zijn we al in het tweede jaar. Van deze subsidie kunnen we de kinderen van groep 1 t/m groep 4 muziekles geven en de groepen 5 en straks groep 6/7. 7/8 en 8 hebben ook een aantal koorlessen die ontzettend gewaardeerd worden.

Juf Monique en juf Jerina (koor) zijn fantastische muziekjuffen waar we als team ook veel van leren.

Daarnaast zijn we al sinds het allereerste begin leerorkest school en spelen alle kinderen vanaf groep 5 met hun instrument in een orkest. Vandaag was er de eerste grote orkestrepetitie in de gymzaal. Onder leiding van alle muziekdocenten en dirigent meester Wouter was het weer een feestje!

Wetenschapsjournalist Mark Mieras schreef een interessant artikel over wat muziek doet met het kinderbrein.

“Muziek leert kinderen luisteren”

“Het doet allereerst een beroep op het luistervermogen. Daar is aan de Amerikaanse Northwestern University veel zinnig onderzoek naar gedaan. Luisteren is essentieel voor leren, dus langs die weg heeft muziek veel inlvoed op de cognitieve prestaties.”

“Kinderen van vier a vijf jaar die zelf zingen en muziek maken, hebben het luistervermogen van kinderen van acht a negen jaar”.