20 april 2016: workshop voor ouders 10 denkkaders van John Hattie

Uitnodiging bijeenkomst John Hattie met de directie

Vind u het interessant om meer te weten over John Hattie en over zijn 10 denkkaders? we nodigen u van harte uit voor een bijeenkomst waar wordt o.a ingegaan op effectgrootte van huiswerk, zitten blijven, zomervakantie, kindplannen en succescriteria formuleren met je kind. Deze bijeenkomst wordt door de directie gegeven op woensdag 20 april van 9.00-11.00 in de teamkamer.

Terugblik studiedag team 16 maart

Terwijl de leerlingen een dagje vrij hadden hebben de teams van Bijlmerdrie en Wereldwijs een intensieve studiedag gehad over de 10 denkkaders van John Hattie.

Op dit moment zijn we bezig om de koers uit te zetten voor de komende 4 jaar ( dit jaar moet het vierjarenbeleidsplan gemaakt worden).  Het boek van John Hattie “De impact van Leren zichtbaar maken” bevat het resultaat van onderzoek waarbij miljoenen leraren en leraren betrokken waren en dat gebaseerd is op de synthese van meer dan 800 meta-analyses (van meer dan 50.000 onderzoeken)

Deze synthese wordt ingezet om een leermodel te geven dat het leren en het lesgeven zichtbaar maakt. Het brengt leraargericht onderwijs en leerlinggericht leren samen door een antwoord te formuleren op de vragen:

  • hoe maak je leren tot een expliciet en uitdagend doel?
  • wat zijn de leerintenties en succescriteria? En kennen leraren en leerlingen die?
  • Weten leraren en leerlingen wanneer het doel is bereikt?
  • Hoe kies je doelbewust activiteiten?
  • Hoe is het feedbackmodel van Hattie opgebouwd?
  • Waarom is het engagement van leraren en leerlingen essentieel om te komen tot leren?
  • Hoe bouw je als leraar oppervlakkige, grondige en conceptuele kennis op bij je leerlingen?
  • Hoe creëer je als schoolleider een omgeving waar leraren kunnen praten over hun lesgeven?

Het gedachtegoed van John Hattie helpt ons om stil te staan bij de eigen onderwijspraktijk, doordachte keuzes te maken (ook voor de toekomst), de leerprestaties van elke leerling te verbeteren en vanuit de onderwijscontext te kiezen wat het beste werkt.