Info over de workshops ouderavond!

Kom naar de workshops voor ouders op donderdagavond 21 november !  van 19.00-20.30  (vanaf 18.30 inloop met koffie/thee)

We zijn trots op hoe wij onderwijs geven op Wereldwijs en willen dat heel graag met u delen! Ook zijn er workshops over hoe je thuis je kind kunt helpen.

Schrijf u woensdag 20 en donderdag 21 november in voor diverse workshops. De lijsten hangen in de grote hal. Vol=vol (max 10 deelnemers per workshop)

U kunt deelnemen aan drie workshops. Elk half uur wisselt u van workshop.

Schrijf u in woensdag 20 en donderdag 21 november (kan ook nog op de avond zelf vanaf 18.30) maar vol=vol.

We starten stipt om 19.00.

Uit welke workshops kunt u kiezen:

1.     Thematisch werken in groep 1/2

Alleen maar spelen in groep 1/2? Ik dacht het niet! Al spelenderwijs leren de kinderen heel veel. In deze workshop ervaart u hoe wij vanuit een thema lessen ontwerpen en hoe u dat in de verschillende hoeken terug ziet in de klas. Wij zien uit naar uw komst!

Workshop wordt gegeven door Anne Liesveld, Bram Janssen en Lisa Peperkamp

2.     Wat is de waarheid?’  Een Vreedzame Schoolles met coöperatieve werkvormen

Tijdens deze  workshop kunt u een Vreedzame School les ervaren zoals uw kind dat ook doet. We gaan we het hebben over  de waarheid. Is het mogelijk om twee verschillende verhalen te horen, die allebei tegelijkertijd de waarheid zijn? Doe mee met deze les en zie hoe je interactief kunt zijn met elkaar, hoe je kunt samenwerken tijdens een kringgesprek en hoe je op een veilige manier je mening kunt uiten in de klas.

Workshop wordt gegeven door Amy van Arkel en Eveline Valpoort

3.     Ook zo nieuwsgierig naar nieuwsbegrip?

1. Nieuwsbegrip: dat is leren met het nieuws van de dag. Kies voor wekelijks actuele lessen voor begrijpend lezen, rekenen en schrijven, vele mogelijkheden voor het digibord en online leren. Het resultaat: méér plezier in de lessen. En dat levert betere resultaten op!
     In deze workshop ervaart u zelf hoe wij op deze manier werken aan begrijpend lezen.

Workshop wordt gegeven door Irma Vlek en Maaike Groot

4.     Cijferend delen: de nieuwe staartdeling!

In deze workshop maakt u kennis met het uitrekenen van deelsommen in de nieuwe vorm: cijferend delen.

U krijgt uitleg over hoe uw kind een deelsom (bijvoorbeeld 288 : 8 =) moet uitrekenen. In een coöperatieve werkvorm wordt u in de gelegenheid gesteld actief mee te denken en te doen. Hopelijk kunt u na deze workshop  samen met uw kind deelsommen uitrekenen.

Workshop wordt gegeven door Mira Swaans en Bianca Koekkoek

5.     Tweetaligheid

Veel kinderen op Wereldwijs worden tweetalig opgevoed. Thuis spreken zij een andere taal dan op school, of er wordt thuis in meerdere talen gesproken.

Er werd negatief gesproken over tweetaligheid maar recente onderzoeken laten juist positieve uitkomsten zien. Het kind hoeft geen leerachterstanden op te lopen en tweetaligheid verrijkt juist de gevoeligheid voor het aanleren van meerdere talen.

Om uw kind goed te kunnen ondersteunen krijgt u in deze workshop meer informatie over taalontwikkeling en tweetaligheid. U krijgt daarbij concrete handvatten om de  taalontwikkeling van uw kind te stimuleren.

Workshop wordt gegeven door Nanda van der Pas en Maartje Dijkstra

6.     Mindmappen in de klas

Hoezo mindmap jij nog niet?

Mindmapping zorgt ervoor dat de beide helften van onze hersenen worden gestimuleerd: zowel de linkerzijde voor het rationele en logische denken als de rechterzijde voor het zichtbaar maken van het creatieve denken.

Ervaar in deze workshop hoe wij met de leerlingen teksten beter leren te begrijpen door te mindmappen. Schrijf je nu in!

Workshop wordt gegeven door Senne Donders en Saskia Kaptijn

7.     Opbrengstgericht werken op Wereldwijs: de onderzoekende houding centraal

Resultaten van leerlingen zijn belangrijk. Niet om af te rekenen maar juist om te onderzoeken hoe het beter kan in de klas. Welke leerstof is wel/niet begrepen en hoe komt dat? U krijgt informatie over wat wij meten en wat doen we met de resultaten op schoolniveau. Welke acties komen hier uit voort? Kwaliteitsverbetering: van scholing leerkrachten tot aanschaf nieuwe methodes.

Workshop wordt gegeven door Paula Hoonhout en Els Oijen

8.     Zorg voor onze leerlingen

Hoe zorgen we op Wereldwijs dat uw kind de juiste leerstof en aanpak krijgt aangeboden? Wat doet de interne begeleider op school? In deze workshop krijgt u meer informatie over de zorgroute op onze school. Van het maken van groepsplannen tot overleg met de logopediste.

Workshop wordt gegeven door Ineke Slebos

9.     Huis, tuin en keuken rekenen

Leren rekenen doen kinderen niet alleen door sommen te maken uit een boek. Ze leren juist ook veel door allerlei activiteiten die u thuis kunt doen met uw kind. In de keuken samen een cake bakken waarbij uw kind leert over maten en gewichten is niet alleen leerzaam maar ook leuk. In deze workshop krijgt u veel ideeën aangereikt om op een leuke manier beter te leren rekenen.

Workshop wordt gegeven door Myrthe Selie