Daily Mile

20160922_103243Wat is de Daily Mile?

De Daily Mile is een dagelijks terugkerende activiteit die wordt gedaan met de kinderen tijdens schooltijd. Letterlijk vertaald: de Dagelijkse Mijl. Iedere dag een mijl hollen met je klasgenoten, tijdens schooltijd.

Wat is het doel?

Het doel van de Daily Mile is meervoudig:

• Het blijkt preventief te werken met het oog op obesitas
  • Het verfrist leerlingen waardoor ze weer helderder kunnen denken
  • Het is een uitlaatklep voor overtollige energie waardoor kinderen zich weer beter kunnen concentreren.
  • Het is een activiteit met de hele klas, waardoor het verbroedert.
  • Alle kinderen werken samen aan een stijgende lijn, waardoor zij ook gezamenlijk presteren en het goed is voor ieders zelfvertrouwen.
  • Kinderen die in de klas wat meer moeite hebben met leren, kunnen op dit vlak misschien weer heel goed uit de verf komen,

Voor wie is het?

De Daily Mile is voor alle klassen. Het is echter niet verplicht in de hele school.  Als de klas meedoet, doet wel iedereen in de klas mee. Ieder op zijn eigen niveau en eigen snelheid.

Hoe gaat het in zijn werk?

Heel simpel. Op een moment dat daar het meest geschikt voor lijkt staat de leerkracht op en zegt: Kom tijd voor de Daily Mile.”

Vervolgens gaan alle kinderen van de klas met de leerkracht mee naar buiten waar zij op het uitgezette parcours op het schoolplein beginnen met rondjes lopen. Van te voren omkleden en schoenen wisselen is niet nodig.

De kinderen lopen een kwartier achter elkaar door, maar mogen tussentijds ook stukjes wandelen. De afstand die de kinderen afleggen in dat kwartier zal verschillend zijn. In die zin is het woord ‘Mile’ een beetje misleidend.

De leerlingen houden zelf bij hoeveel rondjes ze lopen, en houden dat desgewenst als klas bij in een grafiek of op een spreadsheet. Zo kunnen ze hun groei als klas en als individu goed blijven volgen.

Meer informatie?

Kijk op www.dailymile.co.nl

We weten inmiddels uit onderzoek hoe belangrijk bewegen is in combinatie met leren.

Meer rendement van de leertijd

Kinderen die een paar keer per dag matig intensief bewegen, leren beter. Het beeld bestaat dat bewegen luxe is: veel scholen leveren beweegtijd in om extra leertijd te creëren. Feit is dat bewegen het rendement van de leertijd juist versterkt. Het inroosteren van beweegmomenten in het onderwijs – in welke vorm ook – is daarom belangrijk. Een groep wetenschappers en praktijkdeskundigen heeft de effecten van beweging op de leerprestatie van kinderen onderzocht.  De brochure-bewegen-beter-leren belicht de resultaten hiervan.