Rekenspelletjes groepen 3

Rekenen

Wij werken op Wereldwijs met de rekenmethode Wereld in Getallen.

Kinderen leren zo op spelenderwijs rekenen met sommen. Wij gebruiken hiernaast ook rekenspelletjes. Die zijn bedoeld om kinderen te helpen met het automatiseren (snel tot een goed antwoord komen) en memoriseren (uit je hoofd kennen) van sommen.

Welke automatiseringssommen komen aan bod in Wereld in Getallen groep 3?

In 3B blok 1 (januari/ februari) werken de kinderen in groep 3 voor het eerst aan het automatiseren van de optel- en aftreksommen tot en met tien met aandacht voor:

– de nulgevallen (7+0) en de verdwijngevallen (9-9).

– de erbij-1-gevallen en de eraf-1-gevallen (8+1, 1+8).

– de erbij 2-gevallen en de eraf-2-gevallen (6+2, 2+6).

– de dubbelen en de halveergetallen (4+4, 8-4).

In 3B blok 2 (februari/ maart) werken de kinderen in groep 3 aan het automatiseren van de optel- en aftreksommen tot en met tien met aandacht voor:

– de dubbelen en bijna- dubbelen (4+4 en 4+5).

– de verdwijn- en bijna verdwijngevallen (8-8 en 8-7).

– omkeereigenschap (5+2=7 en 7-2=5).

In 3B blok 3 (april/ mei) werken de kinderen in groep 3 aan het automatiseren van de optel- en aftreksommen tot en met tien met aandacht voor:

– alle splitsingen.

– het vlot aanvullen tot 10 en afhalen van de 10.

– de omkeereigenschap.

In 3B blok 4 (juni/ juli) hebben de kinderen de splitsingen en het optellen en aftrekken tot 10 op een hoog automatiseringsniveau geautomatiseerd.

Rekenspelletjes

Wij zijn op zoek naar ouders die het leuk vinden om de rekenspelletjes met kinderen te spelen! U kunt met de leerkracht van uw kind een afspraak maken op welke dag en welk moment de spelletjes gespeeld kunnen worden.

Lijkt het u wel leuk, maar is rekenen niet echt uw ding, of heeft u geen idee hoe de rekenspelletjes werken? Juf Lisa is op maandag en dinsdag beschikbaar om u een uitleg te geven over de spelletjes. Maak hiervoor een afspraak met haar of met de leerkracht van uw kind.