13 september 2021: koffie met….nationaal onderwijs programma

U heeft vast in de media gehoord en/of gelezen dat er veel geld vrij komt voor het onderwijs. Allereerst om “achterstanden” die zijn onststaan door de Corona crisis in te gaan lopen. Zelf heb ik daar al een kritisch stuk over geschreven inde NRC ( zie website Artikel NRC en Parro bericht) maar een feit is dat we zien dat er heel veel kinderen wel iets minder gegroeid zijn dan andere jaren.

Samen met het team hebben we besproken hoe wij het geld willen gaan inzetten. Dat moet aan de hand van een een aantal bewezen goed werkende interventies, de zogenaamde menukaart die het ministerie van Onderwijs heeft opgesteld.

Het is een hele mooie menukaart waar wij ons heel goed in kunnen vinden en die heel goed aansluit bij het formatief werken wat wij al jaren doen.

We zullen ons vooral gaan richten op

  • Feedback geven ( dat leerlingen goed weten bij een lesdoel waar ze staan, wat hun volgende stap is en hoe ze daar komen en hoe we, als leerkraht,  dat zo goed mogelijk kunnen zien/weten en daar op kunnen anticiperen)
  • Metacognitie en zelfregulerend leren ( doorgaan met de cognitieve functies, het inschalen, maken van groeiplannen en reflecteren)
  • Individuele instructie/instructie in kleine groepen( dus veel differentiëren, pre- teaching en verlengde instructie, verbreding en verdieping aanbieden: de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte goed op het netvlies)

 

En dan is de vraag natuurlijk; HOE DAN? Met het grote lerarentekort??

 

We hebben een duurzaam plan bedacht: we verbinden ons met een aantal vakdocenten die ieder een dag bij ons komen werken.

Zij gaan met een halve groep werken en de leerkracht gaat dan met de andere halve groep werken. Dit gaat een aantal keren per week plaatsvinden.

Zo krijgen de leerlingen veel individuele aandacht en daarnaast een rijk en breed cultureel aanbod. Een echte win-win situatie.

Per blok ( tussen twee vakanties) krijgen zij twee of drie culturele disciplines aangeboden. Per blok gaat dat aanbod ook wisselen. Dus je hebt bijvoorbeeld dans en beeldende vorming tot de herfst en tussen de herfst en kerst heb je bijvoorbeeld theater en nieuwe media.

De MR heeft ingestemd met dit plan en er zijn al een aantal vakdocenten aangenomen. Na de zomervakantie stellen zij zich aan u voor.

 

Een koffie met… over dit onderwerp is er op 13 september

Teamkamer 8.45-9.45 en digitaal 19.00-20.00