Jurybezoek in het kader van ons excellentieprofiel

Jurybezoek voor ons excellentie profiel formatieve assessment
Afgelopen woensdag heeft de inspectiejury ons bezocht om te onderzoeken of wij kunnen aantonen waarom we excellent zijn op het gebied van formatief leren.
De jury heeft gesproken met het team, met de directie, met leerlingen en ouders. Ze hebben een rondgang langs veel klassen gemaakt en ‘praktijksituaties’ gezien op het gebied van formatief leren.
Zo zagen ze in alle klassen informatie over de groeimindset en dat fouten maken erbij hoort. Ze hebben gezien dat we met de leerlingen succescriteria opstellen bij doelen. Hoe kun je zelf controleren dat het een succes is bij je schrijfopdracht of bij je rekenwerk? Daar helpen succescriteria bij. Ze zagen ook de  rekentuiner van de week en onze leerlingen konden heel goed vertellen waarom oefenen en doorzetten zo belangrijk is om te leren. Ze zagen ook in de groepen dat kinderen bij de doelen kunnen aangeven of zij expert of beginner zijn (de kinderen schalen zichzelf in) en dat de experts de beginners prima kunnen coachen. Overal hangen intekenlijsten bij doelen waar kinderen aangeven of ze nog hulp nodig hebben of dat ze nog moeten oefenen etc. In sommige groepen is er een foutdeur of foutmuur waar de mooiste fout hangt omdat je daar heel veel van kan leren!
Er zijn overal zelfstandige plekken om zelf na te kijken en de regels over dat nakijken weten de leerlingen heel goed. De ruimtekaarten bevorderen de zelfstandigheid
en geven duidelijkheid wat er van je verwacht wordt als je in de hal mag werken of bijvoorbeeld aan de computer.
De jury zag onze leerkrachten werken met whiteboardjes waarmee ze heel snel leerresultaten kunnen verzamelen en meteen feedback kunnen geven aan de kinderen. En de jury constateerde dat iedereen, van leerling tot leerkracht, van ouder tot directie dezelfde taal spreekt.
Ook het gebruik van de namenstokjes en het geven van denktijd is al een tijdje het gebruik in de groepen.
De jury was enthousiast over de prachtige leeromgeving in alle groepen en over de kwaliteit van het les geven door onze leerkrachten en de fijne sfeer in de school.
Nu is het wachten op het rapport dat komt in november. In januari horen we uiteindelijk of het lukt om excellent te worden. Dat duurt dus nog even.

Formatieve assessment: zo word je de motor van je eigen ontwikkeling!