Inhoud klassenpagina groep 3B afgelopen schooljaar (2018-2019)

Thema bibliotheek

We zijn sinds twee weken bezig met het thema bibliotheek. In de eerste week hebben we een bezoek gebracht aan de OBA op het Bijlmerplein. Ze hadden van tevoren onderzoeksvragen bedacht, die ze daar hebben kunnen stellen. Enkele onderzoeksvragen:

• Hoe veel boeken zijn er in de bibliotheek?
  • Waarom staat er een sticker met een letter op de rug van een boek?
  • Hoe wordt een boek gemaakt?
  • Waarom staat er een plaatje op de voorkant van een boek?
  • Waarom staat er altijd een verhaaltje aan de achterkant van een boek?
  • Hoe veel bibliotheken zijn er in Nederland?
  • Waarom moet je stil zijn in de bibliotheek?

De komende weken zullen we in de klas gaan werken aan presenteren. De kinderen presenteren het resultaat activiteiten die zij tijdens de thematijd hebben gedaan. Dit kan bijvoorbeeld een bouwwerkje zijn, een knutsel of het antwoord op hun onderzoeksvraag. Afgelopen week hebben wij onze eigen bibliotheek ingericht in de klas, waar de kinderen rollenspel kunnen spelen.

Thema kunst

Vorige week zijn we begonnen met ons thema kunst. We bespreken en werken over verschillende kunstvormen zoals schilderkunst, beeldhouwen maar ook fotografie en dans. Volgende week brengen we een bezoek aan het van Gogh museum en in onze klas maken we ons eigen museum en een atelier. De kinderen hebben voor dit thema een aantal onderzoeksvragen bedacht, die kunt u op de foto zien.

Thema de dokter

Na de herfstvakantie zijn wij gestart met het thema de dokter. We hebben al bezoek gehad van een verpleegkundige, twee dokters en een apothekersassistente. De kinderen hebben hun onderzoeksvragen aan deze experts kunnen stellen. De onderzoeksvragen die we bedacht hebben zijn:

• Waarom heeft een dokter zoveel spullen?
  • Wanneer moet je een ambulance bellen?
  • Waarom zijn er zoveel ambulances?
  • Waarom moeten mensen die iets gebroken hebben daarna weer oefenen met bewegen?
  • Hoe heet het apparaat wat gebruikt wordt om het gips eraf te halen?
  • Waarom vechten bacteriën tegen elkaar?
  • Waarom krijg je soms een litteken?
  • Waarom doet het zo’n pijn als je een wratje laat weghalen?
  • Waarom hebben dokters altijd een mutsje op?

Verder hebben we een huisartsenpraktijk en een apotheek in onze klas waar de kinderen de nieuwe woorden die wij leren gebruiken in hun spel.

Thema Dierentuin

We zijn vorige week begonnen met ons eerste thema, de dierentuin. We hebben in de klas een aantal startactiviteiten gedaan en daar zijn een aantal onderzoeksvragen uitgekomen.

• Hoe doodt een slang een krokodil?
  • Wat eet een slang?
  • Waarom rent een giraffe?
  • Hoe wordt een giraffe geboren?
  • Waarom hebben de jongen van een luipaard zoveel haar?
  • Waar zoekt een kangoeroe naar eten?
  • Waarom staan pinguïns vaak dicht bij elkaar?
  • Hoe onderzoekt de dierenarts een cheeta?