Studievaardigheden groep 6/7

Hallo allemaal!

Even een berichtje over een erg belangrijk vak op school, studievaardigeden!

Studievaardigheden zijn vaardigheden die nodig zijn bij een studie. Het gaat om vaardigheden zoals het verzamelen en lezen van informatie, het onderscheiden van hoofd en bijzaken, aantekeningen maken, onderstrepen, samenvatten en presenteren. Dit heb je allemaal nodig om goed te kunnen leren!

Met het leren van studievaardigheden beginnen we al op de basisschool. We leren het lezen van teksten, schema’s, tabellen, grafieken en kaarten. Ook leren we gebruik maken van informatiebronnen zoals het internet, een atlas en een woordenboek.

In het voortgezet onderwijs wordt nog meer aandacht besteed aan studievaardigheden en dan met name aan zaken als: woordjes leren, talen leren, onderzoek doen, interviewen, samenvatten, (mindmap) schema’s maken, presenteren en het voorbereiden op een schoolexamen.

Kortom, erg belangrijk dus allemaal! In groep 7 gaan we beginnen met Blits, een speciale methode om al deze vaardigheden beter te oefenen. Maar ook in groep 6 gaan we al beginnen met het oefenen van studievaardigheden. We gaan beginnen met topografie. Daar leren we te werken met een atlas en internet. Een woordenboek gebruiken we al vaak tijdens allerlei lessen.

We ontdekten dat één kaart je zoveel informatie geeft! Hieronder zien jullie foto’s van ons in de klas toen we bezig waren met het ontdekken van de wereld in de atlas. En oja, wat kun je allemaal op de kaart ontdekken die je hieronder als eerste ziet? Ook dat is studievaardigheden!

Op http://www.leestrainer.nl kun je studievaardigheden online oefenen. Klik op je klas en…succes!

010_studievaardigheden_tabellen_grafieken_afrika IMG_3189 IMG_3182 IMG_3183 IMG_3184 IMG_3186 IMG_3187 IMG_3188

It is still a family business
woolrich jassen Home Decoration Fashion Trends in This Autumn and Winter

One of my favorite comfort foods is homemade soup