leerlingvolgsysteem

Om zicht te krijgen op de ontwikkeling van de kinderen maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS).

Twee keer per jaar nemen wij bij alle kinderen Cito toetsen af op het gebied van begrijpend en technisch lezen, woordenschat, spelling en rekenen/wiskunde. De kleuters toetsen wij na 5 onderwijsmaanden op het gebied van taal en rekenen.Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind werkt Wereldwijs met het observatiesysteem SCOL (Sociale Compententie Observatie lijst). Deze observatielijst wordt 2x per jaar ingevuld en geanalyseerd. Vanuit deze analyse wordt het aanbod in de klas of voor een groepje aangepast met de methode Vreedzame School.

In groep 7 wordt de Cito entreetoets afgenomen. Deze toets geeft een goed beeld van de kennis van uw kind op de leergebieden taal, rekenen en informatieverwerking. Het geeft de school de mogelijkheid om een jaar voorafgaand aan de Cito-eindtoets te kijken waar wij het komende jaar nog aan moeten werken.

Twee maal per jaar worden de resultaten van de toetsen per bouw besproken. De bedoeling hiervan is om met elkaar na te gaan op welke onderdelen van het leerstofaanbod de resultaten voldoende of onvoldoende zijn. Dit stelt ons in staat om het leerstofaanbod bij te stellen of op het niveau van de groep maatregelen te treffen waardoor mogelijke hiaten of achterstanden worden weggewerkt.

De interne begeleider speelt hierin een belangrijke rol. Zij coördineert de activiteiten die nodig zijn om deze besprekingen te houden.